FORMAT STELLEN VAN SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

 

 

 

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad 2006

 

 

 

Nummer #                                                                               (In te vullen door de raadsgriffie)

 

 

Datum: 15 februari 2007.

 

 

Aan de voorzitter van de gemeenteraad.

 

Steller vragen: BPA

 

 

 

Onderwerp: Ergernis rondom het winkelcentrum Schothorst

 

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort, t.a.v. de burgemeester,

mevrouw A. van Vliet-Kuiper,               

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het College van B&W stellen.

 

Onderwerp: Ergernis rondom het winkelcentrum Schothorst

 

Op het ogenblik lopen er drie (3) projecten door elkaar in- en rondom het winkelcentrum Schothorst, maar ook de route daarheen is een grote baggerpoel. Het begint al aan het eind van de Meridiaantunnel waar grof puin dagelijks vele fietsers vele lekke banden bezorgt.

 

Op de Holkerweg worden diverse kruispunten aangepakt, het parkeerterrein van het winkelcentrum Schothorst is praktisch onbegaanbaar, en het winkelcentrum zelf ( C-1000 enz. ) staat ook praktisch op zijn kop.

 

Waar er vroeger goed structureel overleg was tussen de Wijkwethouder, de gemeentelijke projectleiders, het WijkBeheerTeam (WBT) en de lokale opzichters van de verschillende (onder) aannemers ontbreek dat thans volledig.   ( Ook de winkeliersvereniging wordt nergens meer bij betrokken !)

 

Dagelijkse boodschappen doen is praktisch onmogelijk en mensen die slecht ter been zijn komen ernstig in de problemen, zeker als ze geen auto hebben om naar elders te gaan winkelen.

 

 

 

Het college van Amersfoort wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden.

 

  1. Is het college op de hoogte van bovengenoemde werkzaamheden en chaotische toestanden in en rondom het winkelcentrum Schothorst ?
  2. Waarom vindt er geen regulier overleg meer plaats tussen tussen de Wijkwethouder, de gemeentelijke projectleiders en het WijkBeheerTeam (WBT) ?
  3. Wil het college op korte termijn met alle betrokken partijen ( incl. de winkeliersvereniging ) weer om de tafel gaan zitten ?
  4. En zo ja, op welke termijn denkt het college dat te realiseren ?

 

Namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

Hans van Wegen

 

 

Indien nodig

Toelichting:

 

 

Ondertekening en naam,

 

Hans van Wegen, fractievoorzitter BPA.

 

 

__________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 28 maart 2007).

__________________________________________________________________________________

 

 

1         Ja, het college is op de hoogte van de werkzaamheden in en rond het winkelcentrum Schothorst. Op dit moment vinden er werkzaamheden plaats in verband met de aanleg van de fietsroute Vathorst-Amersfoort centrum, verbouw ten behoeve van de C1000 supermarkt en werkzaamheden aan kabels en leidingen. Hoewel afstemming en coördinatie wel is gepland, is dit door samenloop van omstandigheden in de praktijk anders uitgepakt. Dat betreuren we. De samenloop is de oorzaak ervan dat er in het gebied overlast ontstaat. Bij de aanleg van de fietsroute is er bewust voor gekozen om deze niet in december te laten plaatsvinden omdat anders de winkeliers, in een voor hun belangrijke maand, veel hinder zouden kunnen ondervinden.

 

 

2         In het kader van het project fietsroute is in de planvormingfase regelmatig overleg geweest met verschillende partijen. Hiervoor is gestart met een participatiebijeenkomst, gevolgd door meerdere bijeenkomsten waarvoor de winkeliersvereniging, het wijkbeheerteam en andere belanghebbenden uitgenodigd zijn. Het WBT was daarbij vertegenwoordigd door een deelnemer van de Verkeerswerkgroep Schothorst. Omdat niet alle belanghebbenden aan deze participatie hadden deelgenomen is vervolgens met de verschillende belanghebbenden afzonderlijk gesproken over de voorgestelde maatregelen. Tijdens de ter inzage legging van het plan is een informatieavond georganiseerd waarvoor de bewoners van aanliggende buurten en andere belanghebbenden zijn uitgenodigd.

 

Voor wat betreft  de uitvoering van het plan heeft geen overleg plaatsgevonden. Wel is direct voorafgaande aan de uitvoering een brief uitgegaan met daarin vermeld de planning en een omschrijving van de werkzaamheden.

Er is nooit sprake geweest van een regulier overleg tussen de wijkwethouder, gemeentelijke projectleiders en Wijkbeheerteam. In de vorige collegeperiode is op ad hoc basis 3 maal overleg gevoerd met deze partijen. Omdat het project gestart is draagt de projectleider zorg voor communicatie over het project.

 

3         Op zeer korte termijn worden de belanghebbenden, WBT, winkeliersvereniging en de insprekers die indertijd in de planfase een rol speelden, door ons geďnformeerd. Dit gebeurt door middel van een brief die aan hen gestuurd zal worden, een artikel in de Stadsberichten en een artikel in de wijkkrant. Hierin zal uitleg worden gegeven over de ontstane situatie en binnen welke termijn het proces afgerond zal zijn. Voorts is er op korte termijn een gesprek met de winkeliers van het winkelcentrum Schothorst dat weliswaar betrekking heeft op de inrichting van het winkelcentrum. Maar hierbij zal tevens gesproken kunnen worden over de overlast situatie. Hiermee proberen wij alle belanghebbenden maximaal te informeren over de stand van zaken in dit project.

 

 

4         N.v.t.